onsdag, april 29, 2009

Lite lunchfilosofi

Idag hade vi ett lunchmöte med våra jurister på företaget och fick en genomgång av, och ställa frågor om, The Pirate Bay-målet. Mycket intressant! Verkligen. Och vi började prata om allt möjligt bl a politik och filosofi. Jag tycker att det de senaste åren i Sverige uppkommit en allämn "sköt dig själv och skit i andra"-attityd som jag inte känner igen sedan tidigare. Jag hjälper inte någon annan om jag inte vet att jag får hjälp.

Och apropå filosofi tog E upp Kants Kategoriska Imperativ: "Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag". Om jag stjäl, vill jag att detta ska upphöjas till allmän lag? Då innebär det ju att alla kommer att stjäla. Om jag kör mot rött ljus och jag upphöjer detta till allmän lag, då innebär det ju att alla kör mot rött ljus. Är det bra eller dåligt? Om jag tackar mina medmänniskor när de är snälla och detta upphöjs till allmän lag, är detta bra eller dåligt. Vad tycker du?

Inga kommentarer: