onsdag, mars 05, 2008

Nordman

Jag förundras över folk som gillar Nordman. Hur tänker man där liksom. "De sjunger så bra och nyckelharpa är så fint och deras texter handlar om forntida saker. Det känns som om jag är en del av historien". Eller?

Någonting inom mig säger att de som gillar Nordman även är bakåtsträvande Sverigedemokrater typ "Det var bättre förr innan kebab kom till Sverige, innan vi hade blixtlås och pizza och pasta och glödlampan och skrivspråket och andra grejer som utlänningar kommit på". Yeah right. Om vi inte hade blivit påverkade av andra hade vi gått under.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sunda funderingar ...bra skrivet!

Antte sa...

jag håller inte med dig. sverigedemokraterna tror jag inte alls ens fattar att detta är typ svensk musik, snarare tycker dom väl hellre att country influerad dansband är svenskt. om jag spelade upp Nordman och Blue Hawai med Krister Sjögren för min farmor (som är typ sverigedemokrat) så skulle hon säga att Blue Hawaii är svenskt. Du vet, folkmusiken i sverige är så bortglömd så sverigedemokratiska pensionärer inte ens vet hur svensk folkmusik låter som, utan väljer amerikansk musik som Christer Sjögren istället.