söndag, februari 24, 2008

Mmmmmmmmmmat

Jag gillar mat. Jag gillar att laga mat. Jag gillar att äta mat. Jag gillar att läsa om och att titta på TV-program om mat. Har dock inte lärt mig matlagningens konst till fullo. Långt ifrån. Men jag är hoppfull. Ibland hittar man bara de mest härliga smakkombinationer som man sedan kan tweaka för att hitta fler härliga kombos. Skillnaden mellan grön och röd spansk chili är t ex enorm! Och att byta ut grön chili i receptet ovan mot harissa och sedan lägger till torkade svarta oliver. Mmmmmmmm. Ibland lär man sig att det blir bättre om man steker chorizon innan den hamnar i grytan...Eller att man ska hålla sig till det märke man gillar eftersom man bara blir besviken om man någon gång tar second best. Några saker som jag alltid har hemma sedan starten på året som jag inte haft tidigare: vittryffelolja, konserverad kronärtskocka och baba ghanouj. Ser fram mot nya smaksensationer och har framförallt en källa till kunskap vars recept jag gärna läser och inspireras av! Vem vet, inom kort kanske jag använder både bockhornsklöver och äggvitepulver obehindrat! (Även om bakning hittils inte fått särskilt mycket utrymme. Men jag älskar ju macaroons men de finns ju inte att köpa så det kanske är dags...)

Söndagkvällen ska fyllas med Elvis Costello with Burt Bacharach och god ost!

Inga kommentarer: