fredag, augusti 22, 2008

Patriarkatet

Fick en kommentar på mitt förra inlägg som tog upp patriarkatet. Jag brukar säga att jag har det grymt förspännt eftersom jag är vit, heterosexuell och medelklass. Alla strukturer i samhället är uppbyggda runt mig och mina likar. Det som ligger mig i fatet är att jag är kvinna. För strukturerrna är uppbyggda runt att man ska vara man, hetero, medelklass och vit.

Det skulle vara intressant att höra hur män tänker på det här? De kan ju känna av andra typer av härskarstrukturer men hur är det att vara man egentligen? Skulle verkligen uppskatta fler män som uppmärksammar de sneda strukturerna i samhället. För det är väl ingen som på allvar vill försvara att
en gift man med barn får mer i lön än
en man utan fru och barn
som får mer i lön än singelkvinnan
som får mer lön än kvinnan i ett förhållande
som får mer lön än kvinnan i ett förhållande med barn...?
För hur går DET ihop egentligen?
Och vad gör vi kvinnor för att försvara de här strukturerna...? För det gör vi nog förmodligen mer eller mindre omedvetet.

Once again, det är inte lätt att vara människa.

Inga kommentarer: